Hogyan gyorsítsuk fel a képszerkesztést Lightroom Presetek és Photoshop Actionok segítségével?

Lightroom Presetek (sablonok) használatának okai

Általában minden képnél azonos sorrendben megyünk végig a workflow-n, így bár elengedhetetlen része a képalkotásnak a szerkesztés is, de ahol csak lehet igyekszünk az ismétlődő feladatokat sablonokká formálni, hogy aztán egyetlen kattintással alkalmazni tudjuk őket a képre. Ennek több oka is van:

Időt akarunk megtakarítani.

Semmi értelme majd’ száz csúszkát egyesével ugyanabba az állásba rántani. Példa: ha ismerem a gépem zajtűrését, akkor minden ISO 50-200, 320-800, 960-1600 stb. tartományra ugyanazt a zajszűrést alkalmazom egyetlen kattintással.

Egységes színezetet, hangulatot szeretnénk 

Ez alapvető elvárás egy instagram feed, vagy time-lapse képsorozat esetén, de bármilyen átadott munkára igaz, finoman szólva sem szerencsés, ha nem egységes. Ahhoz pedig, hogy egy sorozat egységes legyen, az egyik legkönnyebb út, ha azonos színezetet alkalmazunk. Így annak ellenére, hogy pl a helyszínen változtak a fényviszonyok (ami egy hosszabb túra alatt is elkerülhetetlen), mégis szép, egységes  hangulatot tudunk átadni. 

Én, amikor inspirálódni akarok, szívesen tanulmányozom nagy márkák katalógusait az érdeklődési körömből, hogyan világítanak modellt kültéren, vagy használnak természetes fényeket, és milyen irányba tolják a színeket, vagy a tónusgörbét.. Hogy konkrét példa is legyen, érdemes ránézned a Jack Wolfskin, Fjallraven, Helly Hansen márkákra, mennyire összhangban vannak a katalógusaik az instagram fiókjukkal és weblappal (nem a reklám helye, egyetlen termékem sincs ezekből a márkákból).

A zárt Facebook csoportba felraktam egy pár képet arról, hogyan elemzem az említett katalógusokat kompozíció, fényelés, tördelés szempontjából. 

(ha még nem vagy tag, csatlakozz, ha már tag vagy, élvezd az előnyeit).

 

Lightroom Presetek két fő típusa

  • A lokális korrekciós ecset, sugaras vagy gradiens szűrő sablonjai (ugyanazt a sablont mindháromban használhatod)
  • A globális sablonok: ezek a teljes képre hatnak. Személy szerint ezek közül én azokat kedvelem, amik a Develop modul egy-egy funkcióját alkalmazzák –

Példa: olyan Preset, ami csak a HSL-re hat, vagy a tónusgörbére. Ennek oka egyszerű, így magam LEGO-zom össze a kép kinézetét, és nem történik meg az, hogy elkezdtem már a beállításokat, majd a Preset a már beállított csúszkákat is eltolja.

Ezzel ellentétes, amikor filmemulációkat szimuláló Presetet használunk, mert ott a teljes film karaktert be akarja majd a sablon állítani, így biztosan egyszerre fog belenyúlni az expozíciós,  a HSL, tónus görbe, zaj és élesség funkciókba is. 

Photoshop Actionok

Az előző cikkben, a Hogyan használjuk a Lightroomot és Photoshopot együtt? címűben is felmerült, hogy adott eredményt a Photoshopban mennyivel több lépésből áll (és persze precízebb is) megtenni. Például Dodge & Burn (lokális sötétítés és világosítás) művelethez Lightroomban elég egy ecsetet kiválasztani és hozzá egy sablont, míg Photoshopban létre kell hozni egy új átlátszó réteget, megváltoztatni a keverési módját, aztán fekete-vagy fehér ecsetre váltva beállítani annak opacitását és flow-ját, aztán elkezdeni a munkát Ez pont 4-el több kattintás. Nem tűnik soknak, de 20-30 képnél is az ilyen csak 4-el több kattintással járó műveletek gyorsan és nagyságrendileg növelik meg a monitor előtt töltött időt.

Egészen addig, amíg létre nem hozunk úgynevezett Action-t (magyarul műveletet, de maradnék az angol kifejezésnél). Így egyszer elég végigcsinálni egy ilyen létrehozást, rögzíteni a folyamatot, elnevezni, és legközelebb már szintén egyetlen kattintással elő tudjuk hívni. A másik lehetőség a TK Panel használata, ami az összes actiont tartalmazza, amire Misinek tájképfotósként, vagy nekem portré műfajban valaha szükségünk volt.

Egy jó Lightroom Preset gyűjtemény hosszú órákat spórol meg neked!

Kattints az alábbi képek egyikére, és nézd meg milyen eredményt érhetsz el mindössze néhány kattintással: