Mik azok a világosság (luminosity) maszkok?

A világosság (luminosity) maszkok egy forradalmian új és egyszerű módszert biztosítanak számunkra a profi kijelölésekhez és a precíz munkavégzéshez. Ezen maszkok segítségével pontosan kontrollálhatjuk a korrekciós rétegeink által végrehajtott változtatásokat. Ha a maszkolásos technikák és a rétegek használata már a kisujjadban van, akkor a világosság maszkok szimplán megkoronázzák a tudásod.

Mielőtt elkezdtem használni a világosság (luminosity) maszkokat óriási fejtörést okozott, hogy miért is hagyjam el, vagy változtassam meg az addig jól ismert és begyakorlott munkafolyamataimat?! Illetve egyfajta misztikumként szerepelt fejlődésem rögös útján, egy ismeretlen és akkor számomra még érthetetlen varázsszóként. Ezt csak azért írtam le, hogy tudd, nem vagy egyedül, ha még nem teljesen érthető miért is lesz ez neked jó. Szép lassan ki fog derülni, csak olvass tovább bátran:

Miből lesz a világosság (luminosity) maszk?

Ezeknek a speciális maszkoknak a ‘csatornák panel’ a kulcsa, hogy világosság szinteket jelölhess ki az adott maszkokon belül. Ez a panel három különböző szín csatornát tartalmaz. Ezek a vörös, a zöld, és a kék. Ebből a három csatornából generálódik az RGB kép. Minden csatorna egy egy kis térkép, ami a világosság értékeket mutatja meg. Ha rákattintunk valamelyik csatornára, akkor láthatjuk, hogy vannak nagyon fehér részek, szürkésebb területek, illetve fekete részletek is az adott képen. 

A legfehérebb területek bírnak a legnagyobb fényességgel, a sötét részek pedig a legkevesebbel. Ezek a fényességi térképek nem tartalmaznak színeket, csak fehéret, szürkét (annak árnyalatait) és feketét. Itt rögtön érdemes megemlíteni a réteg maszkokat, ahol minden képpont fekete vagy fehér, és amiket így a végrehajtott változtatásaink elrejtésére, vagy éppen aktiválására használunk.

A  világosság (luminosity) maszkok használatának előnyei

A különböző csatornák világosság értékeit felhasználva nagyon pontos világosság maszkokat hozhatunk létre. Tömören fogalmazva, az adott kép világosság értékeinek felhasználásával készíthetjük el ezeket a maszkokat. Ezek annyival lesznek precízebbek, hogy itt nem csak a  100% fekete – fehér (elrejt – előhoz) opciók vannak, hanem lehetőségünk nyílik a kettő közötti szürke átmenetet is felhasználni, ami kibőviti a korrekcióink alkalmazását és egyben tökéletes átmenetet biztosítanak.

A mellékelt videó segítségével még könnyebben fogod tudni ezt értelmezni és alkalmazni. Javaslom próbáld ki valamelyik képeden ezt a kijelölési módszert, mert hamarosan folytatjuk, és egyre komplexebb feladatok jönnek!

Baráti üdvözlettel,

Tomka Mihály