Ahogy azt egy korábbi cikkemben (Képszerkesztő- és retus-szoftver használat a magyar fotós társadalomban) kifejtettem, nem mindegy hogy mikor és hogyan váltunk egy képkidolgozás folyamatában a Lightroom és Photoshop (vagy a C1 és PS) között. A Photoshop dokumenterista fotográfiát leszámítva nélkülözhetetlen szoftver a képszerkesztésben, de önmagában használva óriási idő és tárhely pazarló, viszont kihagyva számos lehetőségtől fosztjuk meg magunkat. Ezért fontos a megfelelő munkafolyamat és az, hogy ezt a szoftverek erősségei és gyengéinek ismeretében optimalizáljuk és szabjuk magunkra. A cikk sorozat a továbbiakban is az Adobe termékei mentén halad, miközben az itt leírt elvek természetesen nem kizárólag az Adobe vonalon alkalmazhatóak.
Összefoglalva:
A Lightroom kiváló szoftver ahhoz, hogy képeinket rendszerezzük, leválogasuk, és az alapvető képszerkesztési feladatok elvégezzük, majd ezeket tömegesen alkalmazzuk. Tetszőleges számú virtuális másolatok lehetősége okán, sorozatainkat akár többféle színezettel is át tudjuk adni ügyfeleink számára.
A retusálás precíziós technikákat igényel, jellemzően rengeteg lokális és pixelszintű beavatkozással,melyhez a Photoshop kiváló eszköz. Ebből fakadóan a szinkronizálás maximum a színezett kapcsán merül fel.
Photoshoppal dolgozva a végeredmény szebb lesz, mint csak Lightroomban dolgozva, de az élet csak élethosszig tart (upsz, de bölcs lettem :O ), így egy insta poszt nekem biztosan nem ér meg 3 óra retusálást, míg a portfólióm legértékesebbnek gondolt darabjait biztosan nagy gondossággal retusálom én is. Érdemes tehát a képpel való célok szerint gazdálkodni legfontosabb erőforrásunkkal, (igen, az idővel).
Amit a Lightroomban meg lehet oldani, azt oldjuk meg ott. A képsorozatokból válasszuk ki azokat a képeket, amik jellemeznek egy-egy jelenetet, pl. ahol azonosak az expozíciós adatok, színhőmérséklet, stb., majd ezek beállításait szinkronizáljuk és spóroljunk tonnányi időt és tárhelyet. Ha adott képnél olyan módosítást szeretnénk elvégezni, amihez Photoshopra van szükség, 3 lehetőségünk adódik: A kép(ekre) jobb egérgombbal kattintva, Edit in/
A legegyszerűbb mód, Lightroomban elvégzett módosításokkal nyílik meg a kép, de a Camera Raw-t behozva minden 0 értéken lesz.
Rétegenként több kép megnyitásához. Jól jön akkor, ha több képből szeretnénk maszkolással egy képet összerakni, pl olyan csoportképet, amin mindenkinek nyitva van a szeme, vagy tájképes példánál maradva ugyanazt a képet két külön színhőmérséklettel megnyitva kék-sárga osztott tónusok létrehozására akár világosság maszkokat alkalmazva.
Nem csak átviszi a Lightroomban végzett módosításokat, de a Camera Rawban látjuk is a beállított értékeket, amiket utólag is tetszőlegesen állíthatunk. Zabálja a memóriát, szóval legyen belőle elég a gépben.
Végezzük el a retusálást Photoshopban, majd a képet elmentve térjünk vissza Lightroomhoz.
Az utolsó lépés a presetek esetleges alkalmazása, vagy a különböző vágások az eltérő közösségi média követelmények miatt.
Dokumentarista, szoció és természetfotónál LR-ban katalogizálok, minimális szerkesztés után, pixel szinten nem beavatkozva (kiv. szenzorkosz és vágás) exportálom a legjobbakat, majd Ps-ben élesítek kötegelve.
Glamour, Fashion: katalogizálás és expo beállítások után a legjobb 5-15 képet kompromisszummentesen retusálom Photoshopban (1-2 teljes nap alatt). Gyakorlom az elfogadást, miszerint egy 3-500 képből álló sorozatból sosem lesz időm annyi képet retusálni, mint amennyit szeretnék. Megértettem az ügyfelekkel, hogy a munka dandárja nem a fotózás alatt történik meg, hanem előtte amit tanultam, és utána amit gép előtt töltök, munkaórában sokszorozva a fotózás tényleges időtartamát, majd ezt ki is fizettetem velük (ezzel megtisztelve a kollégákat és önmagamat, valamint a projekt többi résztvevőjét is).
Esküvői, sport és nem pályázatra szánt tájkép esetén e fenti két szélsőség között helyezkedek el valahol, hangulat és felhasználás céljának függvényében.
Ne feledjétek, a képszerkesztés/retusálásban nincs olyan, hogy jó vagy rossz út.
Magadnak kell megválasztanod, hogy neked mi felel meg, mi illik hozzád és a stílusodhoz.
Mi mutatunk lehetőségeket, de járni mindenki a maga útját járja. Tedd ezt tudatosan és szépen le fog tisztulni, mire van szükséged. Reméljük ezzel a rövid cikksorozattal mi is hozzá tudunk járulni ehhez.
foglalkozom a Lightroom Presetek és Photoshop Actionok használatával, megmutatom mi miket használunk és hogyan, illetve Tomka Mihály – Világosság Maszkok YouTube sorozata pedig jó lehetőség, ha valaki kifejezetten a Photoshop bugyraiban akar elmerülni.
Amennyiben még nem vagy birtokában, érdemes valamelyik tanulmányunkat ingyenesen letöltened, mivel ez a cikksorozat ezen e-bookok tartalmát fejti ki 4 részen keresztül.
Kattints az alábbi képekre az elérésükhöz.