Tartozom egy vallomással: sosem szerettem a fotós workshopokat. Lökdösödés megy, túl sokan vagyunk, és utólag nem úgy működtek a dolgok, mint a workshopon. Így mikor tavasszal elkezdtük felépíteni  az Academy-t, számos olyan szempontot határoztunk meg, amiben a piactól eltérően kívánunk működni. Így az őszi szlovéniai fotós workshopunk mérföldkő volt az Academy életében. Ezen szempontrendszer szerint írtam ezt a rövid összefoglalót:

 

A tavaszi túrabejárás után ez volt az első nagyobb közönség számára is meghirdetett túránk, ahol rajtunk és a modellünkön kívül hét fő vett részt. A létszámot a későbbiekben sem szeretnénk 10 fő felé engedni, két oktatóval ez az a létszám, ami még kezelhető. Mivel főként tájképekben utazunk, nagyon fontos, hogy a résztvevőknek ne kelljen egymás vállát lökdösve furakodniuk egy-egy jó képért. Így is kettébontottuk a csoportot, így mindenki nyugodtan tudott dolgozni, hogy egyedi képpel térjen haza.

 

Mire számíthatsz ha velünk tartasz?

 

Workshopjaink jellemzően szerda esti érkezéssel kezdődnek, a 0. napi program leginkább a szálláshely elfoglalása, szlovén házigazdáink kihagyhatatlan párlat kóstoltatásának  és egy egy laza bemutatkozós est keveréke. A hangulat oldása érdekében leginkább kíváncsian érdeklődünk, ki milyen elvárásokkal érkezett, mit szeret fotózni? A feladatunk innentől ‘egyszerű’, felül kell múlni ezeket, és sokkal többet adni, mint amit elvárnak.  Ez a társaság annyiból különleges, hogy 42,85%-ban (7-3) Tamás nevet kapta a keresztségben, így esetükben leginkább a Vezetéknév + Művészúr kifejezés bizonyult hatékonynak célzott megszólítás végett. Ugyanezen arány mellett találunk drón birtoklást is, szembetűnő mennyire elterjedtek ezek az eszközök. Ez nem csak az árak csökkenésének köszönhető, hanem a DJI Mavic szériája olyan apróra hajtható, aminek már a túrázó fotósok is szívesen szorítanak helyet a táskában. Visszatérve a társaságra, szerencsés hogy végig laza, olykor csipkelődős kommunikáció folyt, az ami a Facebookon eldurvulna, így élőben inkább nagy nevetésekbe torkolt (tanulság: Go offline! {mondjuk ráérsz a blog elolvasása után} 😉 )

Csak egy példa:

Peti, te miért döntöttél a workshopunk mellett?

Péter: Eddig minden workshop csalódás volt számomra, amin voltam, de ez a helyszín olyan szép, hogy a workshop akár szar is lehet.

4 napig emlegettük, akár hova mentünk: na nem baj, legalább a helyszín szép 😀

 

Előkészületek

 

Minden túránkat fél éves előkészítés előz meg, ami túrabejárással kezdődik, és hogy elhozzuk azokat a képeket, amik miatt látogatásra érdemesnek ítéljük meg a helyszínt. A fél év alatt újratervezünk, ha kell, de lényeg hogy jól ismerjük a helyszíneket. Szokás szerint 1 nappal a workshop résztvevők előtt érkeztünk meg. Fontos ez nekünk, kell a ráhangolódás, egy kis én-idő, mert a vendégeink érkezése után teljes figyelmünk arra irányul, hogy ők jó képekkel térjenek haza. Ez fontos filozófiai alapja volt az Academynek, pocsék szervezet lennénk, ha az oktatók jó képeket készítenek, de a résztvevők a workshop után nem képesek felülmúlni addigi munkáikat. Az ígéretünk nem volt más, mint hogy esténként hullafáradtak lesznek a résztvevők, és majd utólag mondják, azt, hogy megérte. Betartottuk.

 

 Integrált oktatás

Előszeretettel túrázunk, és nagy hangsúlyt fektetünk az utómunkára. De a kettő együtt a legjobb!

 

A modern képalkotás egy összetett folyamat, mely a gép megfelelő beállításával, tudatos kompozícióval és gyakran több felvétel (különböző expozíciókkal, azaz fényértékkel) elkészítésével kezdődik. Ez a munkának csak az egyik fele – Light. A másik az utómunka, ami szintén nélkülözhetetlen. Így volt ez régen is, csak a sötétszobában végezték, és az utólagos világosítás-sötétítés, a papír és a film megválasztása a kívánt hatás érdekében némiképp macerásabb volt. Ezek az elemek tehát nem a Photoshop megjelenésével jöttek létre, az csak a digitalizációs megfelelőjét hozta létre. Talán nem vagyok túl merész, ha kijelentem hogy az igazi varázslat itt kezdődik  – Magic. Pontosan ezt tanítjuk, ezért lettünk – Academy. Most hogy a névadás titkát felfedtem előtettek ;), menjünk is tovább!

 

Hogyan is néz ki ez a gyakorlatban?

Első nap az exposure blending és focus stacking technikákkal foglalkoztunk. Az első esetben több expozíciót készítünk, és ezeket utólag olvasztjuk össze egy képpé. A HDR technikával ellentétben azonban nem az egész kép olvad össze, hanem magunk maszkoljuk össze, pl. az árnyékos részt a világosabb expósról, a világos részeket pedig az alulexponáltról.  Így természetesebb hatást érhetünk el, mint a HDR technika segítségével. A második esetben pedig ugyanazt a képet készítjük el csak a fókuszt más-más távolságra helyezzük, és szintén utólag olvasztjuk össze. Most abba már bele sem megyek, hogy mindezt megfűszerezhetjük panorámakép elkészítésével, ahol az egyes képrészleteken alkalmazzuk az előbb említett technikák egyikét, vagy különösen perverzeknek( és privát számítógép-alkatrész kereskedéssel rendelkezők) akár mindkettőt egyszerre. De ehhez kevés gurunak lenni a retus szoftverben!

 

 A megfelelő nyersanyag a helyszínen elkészül

 

Már ott tisztában kell lennünk a technika korlátaival, fel kell ismernünk azokat a helyzeteket, és a megfelelő alapanyagot kell elkészítenünk. Ezt szintén megfelelő eljárással feldolgozzuk, míg  a kívánt végeredményt el nem érjük. És fordítva is igaz: rengeteg időt tudunk megspórolni magunknak, ha már ott odafigyelünk, és nem utólag próbálunk valamit helyrehozni, amit a helyszínen 2 pillanat lett volna, ha jó beállítást alkalmazunk: jó helyre fókuszálunk, ellenőrizzük az élességet, felteszünk egy polárszűrőt a becsillanások ellen, vagy 2 fokkal elfordítjuk a gépet az állványon, hogy kikomponáljunk valamilyen zavaró elemet.

A lényeg, hogy ez egy összetett folyamat. Látjuk, hogy vannak tehetséges fotósok, akik az utómunka hiányában nem kapnak kellő figyelmet, és az ellentéte is sokszor megfigyelhető, amikor a nyersanyagra nem kellőképpen igényes fotós az utómunka segítségével próbál valami fotószerűt létrehozni, általában kevés sikerrel. Tessék először a kompozíciós alapokkal tisztában lenni, és utána húzgálni az effekt görbéket!

 

Olyan helyekre megyünk, amik nincsenek agyonfotózva

 

Az Instagram korában egyre nehezebb olyan helyet találni a világban, ami kiemelkedően szép és nincs agyonfotózva. Személy szerint a túravezetést én legalább annyira fontosnak érzem, mint a fotós oktatást. Mert az egyetlen megoldás, hogy ki kell lépni a komfortzónából, és bizony menni kell a jó (és egyedi ) képekért. Ezek a túrák persze nem megerőltetőek, időben ugyan elnyújtottak, de átlagos kondícióval is teljesíthetőek. Azért esténként nem kell altatni a résztvevőket.

 

Túráinkat Újholdra időzítjük

 

A Tejút fotózást az időjárás hektikussága miatt nem tudjuk megígérni, de az időpontot mindig úgy szervezzük, hogy ha a 4-5 nap alatt egyszer is van tiszta ég, akkor tuti kinn vagyunk, és te Tejutas fotóval térhetsz haza, egy fényszennymentes helyről. Ritka lehetőség, pláne ilyen előterekkel.Az első képet Misi készítette, mire én visszaértem a tó partjára (15perc) a csapat másik felével, már beúszott a köd, így én erről lecsúsztam, cserébe a következő képet a kert végéből lőttem. Nem az évszázad Tejút fotója, de azért a hányinger sem kerülget tőle. Kell egy kis szerencse is, na…

 

 

A fotózás rögtönzés és alkalmazkodás, és ez a workshopra is igaz

 

Így tettünk pl. a harmadik napon, amikor az egész napos eső és köd az aznapi programot zárójelbe tette. Sebaj, az utómunka véget nem érő tanulást igényel a fotósoktól, így kicsit jobban beleástuk magunkat. (megj.: Eredetileg az utolsó nap lett volna csak retus, de így megcseréltük a 3.-4. napot.) Mivel az első két nap kellő mennyiségű (és szerencsére minőségű ) képanyagot halmoztunk fel, ezért a délelőtt interaktív képértékelést tartottunk. Később kiválasztottunk egyet, amin részletesen végigvezettük a konkrét tájkép retus workflowt.  Ha mindez nem lett volna elég, elmélyedtünk kicsit a színteóriában (vagy inkább megkarcoltuk a felszínét?!). Ez sajnos a legtöbb fotós számára teljes vakfolt, holott pont annyira lényeges kompozíciós elem lehet, mint akár a mélységélesség.

 

 

Mindig jön velünk modell is, akinek NEM ez a hivatása

 

Hogy miért nem hivatásos modellekkel dolgozunk? Egyszerű, mert egy profi modell tudja, mit hogy csináljon, mi áll jól neki. És bár így amatőr fotós is tud jó képeket csinálni, miután az oktató beállította a fényeket, de a a workshop után csalódott lesz a saját képeiben, mert nem tudja instruálni azokat az adott esetben szintén nagyon szép ügyfeleket, akik megbízást adnak neki. Így a kezdeti sikerek gyors bukáshoz vezetnek,  mi viszont a biztos alapokon nyugvó kitartó munkában hiszünk.

Utolsó napra hajnali fényes Bled fotózást terveztünk, de kinézve az ablakon nem volt értelme elindulni. Így Misi az csoport egyik felével tovább gyűrte a Photoshop titkait, míg én a másik felével lementem a Bohinj-tó partjára. Végre sor kerülhetett egy kis modellfotózásra is, bár a célközönségünk jelentős részben tájképfotósokból áll, nekem kifejezetten szívügyem az tájképbe helyezett emberábrázolás. Ez lehet fashion fotó , vagy csak egy instagram gyanús jelenet megörökítése. Persze kifejezetten szeretek stúdió világítást alkalmazni külső helyszínen, ha már egyszer megtanultam világítani,  miért ne tenném? A dupla Godox AD200as rendszer ebben a felhős időben HSS esetén (nagy sebességű vakuszinkron, amivel 1/250-ed  gyorsabb zársebességgel is lehetséges vakuzni)  is kellő fényerőt biztosít. Nyilván kényelmetlen ezt a sok cuccot cipelni helyszínre, meg aztán besétálni a meleg vizes medencére távolról sem hasonlító vízbe, amíg Évit kiteszem kőre, de valamit valamiért. A képek azért utólag kárpótoltak, a vitamin meg úgyis kötelező a napi túrázás mellé, így megfázás sem lesz belőle.

Ezt a sorozatot Harza Tamással közösen fotózunk, ő mestere ennek a műfajnak. Végtelenül precíz  a pózok beállításával, kisujjában van a szakma. Későbbiekben számíthattok is rá vendégoktatóként, mert szeretném, ha több embernek is át adná ezt a tudást.

Modell: Róth Évi

Ruha: Go West

 

A legjobb eszközökkel dolgozhatsz amikor velünk tartasz

 

Gyakran mondom, hogy a festő számít, nem az ecset. Ugyanakkor az is igaz, hogy jó eszközökkel könnyebb és jobb dolgozni. Így ezúttal is szeretnék köszönetet mondani a Fotoplusnak, amiért teljes termékszakmai támogatásukat élvezhetjük. Erre a túrára is minden főbb márkához elláttak objektívekkel (lazán megduplázta a kocsi értékét, miután bepakoltunk), amiket a résztvevők több napon keresztül, teljesen díjmentesen használhattak. Óriási lehetőség ez, mert nagyon más egy profi objektívvel napokig alkotni, mintsem a neten Youtube teszteket nézni róla. Jó szívvel ajánlom őket, mert lelkesek, értenek ahhoz amit csinálnak, és a multis bolthálózatokkal szemben valóban kiemelten figyelnek a vevőkre. Az standard márkák mellett is  igényes termékportfolió (pl. Peak, DJI, Haida, Lee, Zeiss, Laowa) megér egy misét, érdemes betérni hozzájuk. A lenti logó a webshopba visz, de ahogy mondtam, jobb kézbe venni a boltban.

Én pl. így szerettem bele az érdemtelenül ismeretlen LAOWA 15mm 2.0-ba, és a Haida ND filterek is jelentősen kitágították a lehetőségeimet a kreatív képalkotás terén.

Misi a Sigma 150-600-at gyűrte, bár az előző generációról megvolt a véleménye (khm, fogalmazunk úgy, hogy nem épp magasztalta), most elégedett volt. Hamarosan készül is egy beszámoló amiben megosztja tapasztalatait az új verzió kapcsán.

Roland pedig a Zhyun Crane 2-ben talált rá a megszokott steadycam helyett új játszótársra, szemfüles olvasóink a videóban lévő futós snitten pl észlelhetik ezt a változást.

FIGYELMEZTETÉS: A kipróbálás bizony azzal is jár, hogy vagy vásárolni fogsz, vagy vérezni fog a szíved, mikor vissza kell adni. Az élet kegyetlen.

 

Válogatás a WS résztvevők munkáiból

 

 

Végére pedig szeretnék egy válogatást betenni a résztvevők munkáiból (kattintásra szép nagy méretben láthatod). Nem állítom, hogy nálunk tanultak meg ennyire fotózni, inkább csak büszke vagyok rá, hogy ennyire tehetséges fotósok  jönnek a workshopra. Biztos vagyok benne, hogy bárki számára inspiráló közösséget jelentenek a közös alkotó folyamat során.

 

Baltás Edina képei:
Bognár Gergő képei:
Makrai Tamás képei:
Nagyszűcs Péter képei:

Végszó

 

A tavaszi túrát november végén leplezzük le, a Szlovénia utáni felderítésről nagyon durca képanyaggal tértünk haza! Ideális karácsonyi ajándék lesz számotokra, ha fejlődni szeretnétek. Tartsatok velünk!