Milyen előkészületek szükségesek a fashion fotózáshoz?

Minden esetben, amikor felmerül egy projekt ötlete, szeretem jól körbejárni a témát. A felkészültség magabiztossá tesz, erre jól lehet alapozni.

Először is egyeztettük, hogy Ádám mi is volt az elképzelése. Elmondása szerint az eddigiektől eltérően most nem annyira az edzői, sportolói oldalt szerette volna kihangsúlyozni a fotózáson, inkább divatos, lifestyle jellegű képekre gondolt. Természetesen eszem ágában sincs kihagyni, hogy Ádám tornász múltjának köszönhetően egészen más mozgástartományban képes mozogni, mint egy átlag modell. Mivel a divat nekem nem áll érdeklődésem középpontjában, a ruha szettek összeállítását rá bíztam, viszont vizuális oldalról ilyenkor még alaposabban igyekszem  felkészülni.

Az Instagram ebben elég nagy segítség, a megbízók könnyen tudnak nekem képeket küldeni, így nagyon hamar képbe szoktam kerülni, mi is a cél. Persze a megbízó célja számomra inkább kiindulási pont. Szeretek ugyan így inspirálódni, de mások képeinek lemásolásában nem lelném túl nagy örömöm, inkább arra szolgál, hogy ezekre az igényekre alapozva az első pár kötelező kép után vígan elkezdjünk improvizálni (különösen, hogy Ádámmal nem klasszikus ügyfél-szolgáltató kapcsolatban vagyok, sokkal inkább barátilag, tekintve hogy a legjobb edzést tartja a Nagy Faluban, ahol élek, így volt időnk összeszokni. 😉 Fél szavakból is értettük egymást, ami elég nagy előny ).

Ez a stratégia elég jól működik, minden helyszínen meglövi az ember a kötelezőt, valamit amiről tudható, hogy elég jó, aztán kezdődhet a játék, lehet kockáztatni, szokatlan perspektívákat választani.

A portfólió változatosságának igénye:

 A képek elsősorban Instagram fiók építéséhez lesznek felhasználva, így fontos volt hogy kellően változatos legyen és hosszú távon se váljon unalmassá. Amikor ez az igény merül fel egy fashion portfoliót esetén és relatíve korlátozott időnk van a munka elvégzésére, akkor a következő opciók állnak rendelkezésre:

– váltogatjuk a modellt

Erre itt most nem volt sem lehetőség, sem igény.

– változtatunk a ruházaton

Előnyös, ha szettek egyes darabjai egymással is kombinálhatóak

– változtatunk a helyszínen (és azon belül a perspektívákon, látószögeken)

Pontosan ezért esett a választás a négyes metróra. Gyorsan lehet vele helyszínt váltani, és változatos tereket, háttereket  kínál portré és fashion vonalon is.

– változtatunk a pózokon

Ezt a kora tavaszi időjárás némileg korlátozta volna, mert az ülő, félig fekvő pózok még nem annyira játszanak hidegben, ellenben Ádám torna mozdulataival ezt azért sikerült áthidalni.

– változtatunk a megvilágításon

Használtunk természetes, mesterséges illetve kombinált világítási megoldásokat.

Megj.: Jól látható, hogy én leginkább ez utóbbi 3 dologra voltam hatással, azonban ezen témák mindegyike külön-külön is megérdemel akár egész cikk sorozatokat is.

Annyi azonban biztos, hogy az anyag annál változatosabb lesz, minél több tényezőt változtatunk egyszerre.

Tehát egy modell ugyanabban a ruhában és helyszínen hiába váltja a pózokat, néhány képnél többet nem tud a sorozatból használni, akár milyen jól is sikerül, mert unalmassá válik. Ha viszont mind a helyszín, a ruha és a pózok is jelentősen eltérnek, akkor valóban változatos anyagot tudunk átadni.

Konkrét példák, képreceptek:

 

Keleti pályaudvar:

az oszlopcsarnokot régóta kinéztem magamnak. Itt két dologra kell figyelni, a csarnok legszebb arcát abban az órában mutatja, mielőtt lebukna a nap a Rákóczi téri házak mötött. Ilyenkor jó hosszú árnyékokat rajzol, tovább növelve a grafikus hatást, kváló kontrasztos fekete-fehér képek készítésére. Ajánlott a nappal élfényt rajzoltatni, szuper becsillanós effekt jön létre.

Másrészt nehézséget okoz, hogy közlekedési csomópont révén olykor várnunk kell az exponálással nehogy valaki bemásszon a képbe, mert úgy utólag a Photoshopban fogunk a kelleténél több időt eltölteni. Igen, szinte mindent meg lehet oldani benne, de sokkkal jobb fotózni, mint utómunkázni, ezért inkább annak vagyok a híve, hogy az a legjobb, mikor a kamerából kieső kép már eleve jó. Az angol nyelvterületen van is rá mozaikszó: OOC, esetleg SOOC azaz Straight Out Of Camera (szabadfordításban: ahogy a gépből kiesik a kép), azaz ők is nagyra tartják, mikor valami már alapból rendben van….

Kálvin-tér:

Az M3-M4 élénk sárga összekötő folyósója színteória alkalmazásért kiállt, és az elválasztó korlát is tökéletes lett volna kézálláshoz, de innen a hangosbemondón keresztül egyszerűen elzavartak minket. Mindegy, úgysem nyugszom addig, míg meg nem löjjük, de ehhez bizony hajnalban kell majd kelni.

Rákóczi-tér:

Ezek a világító oszlopok tökéletes hátteret adnak sportoló világításhoz lágy élfénnyel, miközben a szemközti oszlop deríti a modellt szemből. Most komolyan, studióban sem egyszerű ilyet létrehozni, mégis kinek van több 3×1,5 méteres softboxa ehhez? A színhőmérsékletre ügyeljünk azért, a neonnak digitális képeken erős zöldes színezete van, de ez a stílus fekete-fehérben is jól mutat.

Bikás Park:

A mennyezet struktúrája ideális portré háttérré teszi. A sötét ruha a sötét hátérrel viszont jobban is elkülönülhetne, és ezt sajnos világtással sem lehet orvosolni, szóval kicsit korábbi érkezés jobb lett volna. A képnek viszont így is van hangulata, ezért megtartottam.

Gellért-tér:

Szintén régi nagy kedvenc, a mozaikból rakott mennyezeti minta jól megtekeri a teret, kézenfekvő volt tehát a szaltós képeket ide szervezni. Az egyébként eléggé semmilyen színezetű mozaikot eltoltam az Ádi sárga felsőjével komplementer kék árnyalat felé. Az ehhez a retushoz szükséges tudás fenn van a már blogon, az alábbi linken találjátok:

https://lightandmagicacademy.hu/bemozdulas-photoshop-szurovel/

Szabadság híd:

Ide már jó későn érkeztünk, az ég inkább fekete, mint sötét kék, így a végső képeken drasztikus módon eltoltam a színegyensúlyt kidolgozáskor. Tulajdonképpen szinte teljesen deszaturáltam a jellegzetes zöld színt, jó részt a sárgákat is, amik a világításból erednek, így maradt a kék kabát piros felirattal, és a megmaradt narancsos árnyalattal. Furcsa színvilág, nem a standard stílusom, de mostanában népszerűek az ilyen utómunkák, nem egy instagrammer egy-egy ilyen presetre épít fel komplett fiókokat. Nekem ez nem célom, viszont zsánerem az apró, pontszerű emberalak tájképbe helyezve, így léptéket adva a környezetnek, és ez pont megfelel ennek.

Egyrészt örülök, hogy idáig eljutottál, és ha már így történt, örömünkre szolgál, ha kommentelsz vagy megosztod a cikket, hogy másokhoz is eljusson. Ezer hála 😉